Tweewielers

Vespa LX

Als Piaggio na de Tweede Wereldoorlog niet was overgeschakeld van vliegtuigen bouwen naar scooters produceren had de Vespa wellicht nooit het levenslicht gezien. Gelukkig kwam in 1946 de eerste Vespa scooter op de markt, de naam staat voor “Wesp” vanwege het elegante design en de brommende motor. Na zestig jaar kwam het 139ste model op de markt genaamd Vespa LX. Met dit model laat Vespa zien dat de koning van de retro scooters nog lang niet is vergeten.

 

Zestig jaar innovatie met de Vespa LX

De naam Vespa LX staat voor Vespa 60 omdat dit model zestig jaar na het eerste model is verschenen. Het is een mooie scooter die de herkenbare klassieke uitstraling weet te combineren met de eisen van deze tijd. De bekende elementen zoals de metalen overkapping zijn gebleven, de elektronica is een stuk verbeterd ten opzichte van vroeger. De Vespa LX werd uitgebracht met een groot aantal opties. Er zijn veel accessoires voor te koop zoals sierbeugels, en de Vespa LX was verkrijgbaar in diverse kleuren en uitvoeringen.

 

Einde van de Vespa LX

Geen enkel model heeft het eeuwige leven bij Vespa, ook niet de Vespa LX. Deze scooter is ondertussen vervangen door de Vespa Primavera, een scooter die op het eerste gezicht veel lijkt op de Vespa LX, daarnaast zit er onder de motorkap veel technologie van de Vespa 926, het topmodel binnen de Vespa lijn. Hoewel de Vespa LX niet meer nieuw in de winkel te verkrijgen is loopt de verkoop van onderdelen en accessoires gewoon door. De Vespa LX zal de komende jaren zeker niet uit het straatbeeld verdwijnen. Het was een populair model, zowel in de bromfiets als snorfiets uitvoering. In Nederland werd ook een 125cc model verkocht waar je een motorrijbewijs voor nodig hebt. De Vespa LX wordt wellicht niet meer nieuw gemaakt, dit type zal nog een lang bestaan hebben op de Nederlandse wegen.

https://www.fastfuriousscooters.nl/vespa/